woensdag 1 september 2010

Chantal Janzen Musical Sing-a-Long Uitmarkt @ Dutch Babes




Chantal Janzen en Frits Sissing met musical sing-a-long tijdens de Uitmarkt op het Museumplein te Amsterdam.

Het is de laatste dag van de Uitmarkt in Amsterdam, de opening van het culturele seizoen waar veel artiesten een voorproefje geven van hun programma.

De Uitmarkt wordt sinds enkele jaren afgesloten met de Musical sing-a-long, een kunstvorm die in korte tijd erg populair is geworden in Nederland. De Avro heeft zich prominent verbonden aan deze Uitmarkt-afsluiter; kopstukken Chantal Janzen en Frits Sissing staan op het Museumplein om het meezingfeest te presenteren voor de aanwezigen en de Nederland 1-kijker.

Onder begeleiding van het Metropole Orkest worden nummers uit bestaande en nieuwe musicals gezongen. Denk daarbij aan Petticoat, Volendam de Musical, We Will Rock You, Soldaat van oranje en Mary Poppins.

Ongetwijfeld krijgen we ook al iets te zien van de nieuwe Zorro-musical, waarvoor de Avro deze winter op zoek gaat naar een hoofdrolspeler.

Op grote schermen (of als ondertiteling in geval van thuis kijken) worden de teksten geprojecteerd, zodat je eenvoudig mee kunt zingen.

Op zondag 29 augustus sloten Dutch babe Chantal Janzen en Frits Sissing de Uitmarkt in Amsterdam af met een musical karaoke. De Avro Musical Sing-a-Long, vanaf het Museumplein. Onder begeleiding van het Metropole Orkest geven tal van musicalartiesten acte de présence.

De nieuwe musicals die ten tonele treden zijn onder meer Petticoat, Volendam de Musical, We Will Rock You, Soldaat van Oranje en Mary Poppins.

Vanaf 21.15 uur was de Musical Sing-a-Long ook live te volgen op Nederland 1. De Uitmarkt is de opening van het nieuwe culturele seizoen en vindt dit jaar plaats van vrijdag 27 augustus tot en met zondag 29 augustus in de Amsterdamse binnenstad.

30.000 bezoekers zingen mee met optredens uit onder andere Volendam de Musical, Kruimeltje en Mary Poppins.

Sing-a-long was vanaf 21.15 te zien op het Museumplein in Amsterdam. Dit ter gelegenheid van de Uitmarkt 2010.

De musical werd begeleid door een big band. Een soort orkest zonder violisten en andere snaarinstrumenten.

Chantal Janzen en Jamai Loman spelen o.a. in de Disney-musical.

Eerder werd bekend dat het optreden van Gordon en Los Angeles op de Uitmarkt niet doorgaat. Alle instrumenten waren nat geworden en er kwam bijna geen geluid meer uit.

Joop van den Ende Theaterproducties komt dit seizoen, naast de al lopende musical Mary Poppins, met zeven nieuwe producties. Uiteenlopende producties van klein artistiek werk tot grootse internationale hits.

In het najaar zal de zoektocht naar een nieuw musicaltalent weer van start gaan. De voorrondes van Op zoek naar Zorro zijn inmiddels allemaal achter de rug. Er zijn nog elf kandidaten in de race voor de rol van Zorro.

Presentator Frits Sissing had vier kandidaten meegenomen. Wel droegen ze een masker om onherkenbaar te blijven. Pas aanstaande zondag tijdens de musical sing-a-long op de Uitmarkt zullen de elf kandidaten bekend gemaakt worden die in de liveshows de strijd met elkaar aangaan.

Chantal Janzen repeteert dag in, dag uit voor de op haar lijf geschreven musical Petticoat. „Het is niet het verhaal van mijn leven, maar er zijn wel overeenkomsten. Ik ben natuurlijk ook een meisje uit de provincie dat op jonge leeftijd naar de grote stad ging om de showbizz in te gaan.”

„Ik repeteer nu een scène met mijn vader waarin hij een stuk over mij leest. Dat is heel herkenbaar”, zegt Chantal Janzen. „Het is nog steeds een ding in Tegelen als ik ergens in sta. En als het verhaal dan niet aardig is, zeggen mijn ouders toch iets positiefs. Zo van: wat een leuke foto!”

Grinnikt: „Of ze zeggen het tegen mijn lieve Marco: ’Chantal heeft dit toch niet gezien hè’. Ze weten dat ik er niet zo goed tegen kan. Lelijke opmerkingen raken me diep, ook al slaan ze nergens op. Ik vind dat altijd nog zorgzame zo lief van mijn vader en moeder.”

Het loslaten door ouders van hun kinderen en hoe beide partijen daar mee om gaan is, legt Chantal Janzen uit, ook de diepere laag in het nieuw geschreven verhaal van Petticoat.

„Het is ontroerend en humoristisch. En het is sprankelend en lekker om naar te kijken omdat het in de optimistische vijftiger jaren speelt.

We hebben heerlijke kostuums en mijn karakter Patty maakt in Amsterdam bijvoorbeeld voor het eerst kennis met een stofzuiger en een televisie. Dat zijn heel komische scènes.”

Maar het gaat vooral over die soms pijnlijke reis van jonge mensen naar zelfstandigheid: „Ik weet het zelf nog. Ik lag in Amsterdam elke avond te huilen in mijn bedje. Ik deed de balletacademie en ik had zo’n heimwee naar Limburg.

Maar ik wilde doorzetten, gelukkig maar. Anders had ik nooit zoveel kansen gekregen in het leven. Ik ben Joop van den Ende dankbaar. Het is begonnen toen ik Angela Schijf mocht vervangen in 42nd street.”

En het rare effect van beroemd worden, komt aan de orde. Musicalster Chantal Janzen: „Patty komt een oud-jeugdvriendin tegen die opeens hoogbeschaafd Nederlands met haar gaat praten.

In plaats van het Gronings dialect. Ze redeneert dat Patty daar is uitgegroeid nu ze in de stad iets is geworden. Patty is daar ontdaan over. En ik heb dat zelf ook. Ik praat thuis nog altijd gewoon Limburgs. Anders voelt het als het verloochenen van je wortels.”

Chantal Janzen is door de geboorte van zoontje James, van nu 18 maanden, nog beter gaan spelen: „Janine van den Ende gaf me laatst dat compliment. Ik merk dat moeder worden het acteren gemakkelijker heeft gemaakt.

Ik weet nu hoe intens verbonden een ouder zich met zijn kind kan voelen. Als ik in Petticoat mijn moeder moet toezingen, ben ik echt geëmotioneerd omdat ik denk hoe James later naar mij zal kijken.”

Chantal Janzen verheugt zich op de première op 3 oktober in Carré als haar hele familie in de zaal zal zitten: „Zij zullen wel moeten lachen als ik met een Gronings accent praat. Ja, mijn geboorteplek is in Petticoat niet echt overeenkomstig met mijn leven.

Deze Limburgse is heel wat uurtjes met een dialectcoach aan de slag geweest voor een noordelijk accent. Slik nu woorden in, praat met een rollende r. Ik heb in het begin wel geroepen: jongens, hoe verzin je dit?

Als je dan per se mij wil in de hoofdrol, waarom doe je dan niet gemakkelijk voor mij, Limburgs. Maar dan werd er mysterieus geglimlacht. Het moest blijkbaar een acteeruitdaging blijven.”

En gaat de blondine na deze productie trouwen?

Chantal Janzen glimlacht: „Veertien dagen voor ik ontdekte dat ik zwanger was van James heeft Marco me al ten huwelijk gevraagd. Maar we wilden het ene grote levensmoment niet met het andere mengen.

Ik ben er nog niet uit hoe ik het wil. Groot of klein, in het binnen- of buitenland. Marco zegt dat hij volgend jaar wil trouwen. Daar gaan we snel over praten dus. Want volgens mij moet ik er ook bij zijn, haha.”

Chantal Janzen is door haar vriend Marco dus al ten huwelijk gevraagd. Het aanzoek vond al een hele tijd geleden plaats, verklapte de musical actrice woensdag in Shownieuws. Toch zijn er nog geen concrete trouwplannen gemaakt.

"Ik ben wel al een hele tijd geleden gevraagd, nog voor de geboorte van James", onthult Janzen in Shownieuws. De actrice beviel vorig jaar januari van haar eerste kind. "We hebben het uitgesteld, want ik vind het gewoon jammer om twee van zulke grote dingen in een jaar te doen. En een kindje en trouwen, dat wilde ik niet."

Een bruiloft lijkt er voorlopig nog niet in te zitten. "We hebben nog geen datum en plek. Dat is er nog allemaal niet", vertelt Chantal Janzen. De 31-jarige actrice repeteert momenteel voor de musical Petticoat, die 3 oktober in première gaat.

Chantal Janzen is nog steeds een echte Limburgse. 'Ik ben natuurlijk ook een meisje uit de provincie dat op jonge leeftijd naar de grote stad ging om de showbiz in te gaan'.

Petticoat met Chantal Janzen in de hoofdrol gaat op 3 oktober in première in Carré.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten